HUR GÅR EN VÄRDERING TILL?

Det första mötet är viktigt, jag tar del av information och jag berättar om hur arbetet kommer att gå till, det är viktigt att alla parter kan följa arbetet. Jag försöker utreda vad för sorts värdering som du är i behov av och oavsett om det gäller en liten lägenhet eller en stor villa så kan jag med stor sannolikhet hjälpa dig.

Kunder har olika önskemål, för många räcker en värdering och kort genomgång med råd och direktnummer till kontakter. Andra har behov av ett värderingsutlåtande för sin bouppteckning. Sedan finns de som väljer att ta hjälp genom hela processen fram tills lägenheten eller huset är så pass tömt att mäklaren kan sälja bostaden. Det är framförallt kunder som är mycket upptagna eller bosatta på annan ort som väljer det sista alternativet.

Jag är lojal med min uppdragsgivare och med fullständig diskretion. Jag är ”den förlängda armen”, ”spindeln i nätet” för att allt skall gå snabbt och smidigt.

Jag erbjuder ett brett kontaktnät. Auktionshus och uppköpare vet att jag gjort ett första urval och därför får mina kunder en snabb och god service. Jag fotograferar, ställer frågor om intresse till olika försäljningskanaler från internationella auktionshus som Sothebys via kvalitetsauktioner i Stockholm som Bukowskis, Stockholms Auktionsverk, Uppsala Auktionskammare till lokala aktörer som Auctionet och specialhandlare.

Det är kunden som tar beslutet om var de olika objekten skall säljas.

Dokumentation vid värdering (om så önskas)

Loggbok förs på begäran i löpande enkel form (excel-dokument).  Jag fotograferar de enskilda föremålen under arbetets gång, som mitt underlag vid värdering.

Samtliga bilder och dokumentation kan ges till kund om så önskas. Många kunder vill efter hemmet har brutits upp ha bilderna som ett minne av den anhörige.